1/8

ACTOR

HET PROCES - Abattoir Fermé  

Abattoir Fermé bewerkt Franz Kafka’s meesterwerk HET PROCES (1925) tot een theaterproductie over (on)schuld, rechtsgang en boete.

"Als ‘Het Proces’ al een nachtmerrie is, is het er eentje waaruit je niet wilt ontwaken. Regisseur Stef Lernous en liefst dertien acteurs die vrijwel  stuk voor stuk de juiste, geflipte toon weten te vinden – vinden de perfecte mix tussen respect voor het bronmateriaal en de durf om er je eigen, unieke twist aan te geven. - ★★★★" - De Morgen over 'Het Proces', 16 maart 2017. Volledige recensie / review  hier.

PROCES.jpg

Op zijn dertigste verjaardag wordt bankbediende Jozef K. “gearresteerd” door twee lagere ambtenaren. Hij kan en mag zijn gewone leven voortzetten, maar in de wetenschap dat hij is aangeklaagd. Er zal een jarenlange procesvoering volgen – nooit rechtstreeks maar steeds indirect, via bemiddeling door ‘zaakwaarnemers’ en een advocaat. Overtuigd van zijn onschuld gaat Jozef K. de confrontatie met het rechtssysteem aan. Hij komt terecht in een absurde wereld waarin het recht en de rede lijken te wijken voor de macht en logica van een ondoorgrondelijke bureaucratie. Langzaamaan dringt ‘het proces’ door tot in alle facetten van Jozefs professionele en privéleven.

 

Nergens wordt duidelijk waarom Jozef is aangeklaagd, noch wie hem nu eigenlijk beschuldigt en nooit worden details van de aanklacht en de procesvoering prijsgegeven. Wel wordt duidelijk dat de rechtsgang een uiterst moeizaam proces is: Jozefs verzoekschriften worden bijvoorbeeld wel voorbereid, maar nooit door de rechtbank gelezen. Na verschillende vruchteloze pogingen om greep te krijgen op zijn proces, geeft Jozef K. uiteindelijk toe. Gewillig stemt hij ermee in dat op zijn 31e verjaardag een verschrikkelijk vonnis wordt uitgevoerd.

 

Abattoir Fermé verzamelt een grote cast voor wat toptheater belooft te worden, drie weken lang uitsluitend te zien in Mechelen! 

MonkeyAF-BlackOnWhite-MEDIUM.jpg

Tekst en regie: Stef Lernous, vrij naar Franz Kafka 

Spel: Ruth Becquart, Pascal Buyse, Bob De Moor, David Dermez, Steve Geerts, Gert Jochems, Nona Buhrs, Anne Fé De Boer, Manon Nieuweboer, Kirsten Pieters, Chiel van Berkel, Tine Van den Wyngaert, Tania Van der Sanden.

Muziek: Kreng Decor - en lichtontwerp: Stef Lernous & Sven Van Kuijk 

Productie: Abattoir Ferme.  - Coproducent: Op.Recht.Mechelen.  - Partner: NONA 

Beeld: Stef Lernous 

Locatie: NONA  -

Speeldagen: DIN 14 t/m ZAT 18 MAART, DIN 21 t/m ZAT 25 MAART,  DIN 28 MAART t/m ZAT 1 APRIL 2017

'Het proces' van Abattoir Fermé: een nachtmerrie waaruit je niet wilt ontwaken

Wie zich aan Grote Literatuur waagt, brandt vaak zijn handen. Maar Het proces blijkt gevonden vreten voor Abattoir Fermé, dat Franz Kafka's meesterwerk in een groteske en zinderende voorstelling giet, die tegelijk hilarisch en afschrikwekkend is.

EWOUD CEULEMANS16 maart 2017, 10:06 DE MORGEN 
 

“Ik heb niks misdaan!”, roept Jozef K. (David Dermez) aan het begin van Abattoir Fermés Het proces. Hij roept het naar de Inspecteur (Kirsten Pieters), maar ook naar het publiek, aan weerszijden van de scène – alsof wij de jury zijn die over K's onschuld moeten oordelen. Het is maar één van de vele elementen die van Het proces, in de beste Abattoir Fermé-traditie, een totaalervaring maken. Al bij het binnengaan wordt je dossiernummer gevraagd, terwijl een paar bebrilde en besnorde ambtenaars in stofjassen de boel nog wat ingewikkelder maken. Welkom in de dystopie die Kafka honderd jaar geleden beschreef, en die Abattoir Fermé nu met veel panache tot leven wekt. 

Het resultaat is een gepast groteske voorstelling, waarin regisseur Stef Lernous zijn grenzeloze verbeelding mag botvieren. Het proces zit vol met referenties aan populaire cultuur: van Suicide Squad-achtige make-up over knipogen naar George Orwells 1984 tot personages die uit Stanley Kubricks A Clockwork Orange hadden kunnen komen, afgekruid met de nodige portie slapstick. Er wordt zelfs slim gerefereerd aan Kafka's eigen werk, met name het kortverhaal In de strafkolonie en de novelle De gedaanteverwisseling, hier slim verwerkt als een play within a play. Het zegt iets over het lef en de creativiteit die in dit topstuk aan de dag worden gelegd.

ABSURD EN ANARCHISTISCH

Hier en daar worden sommige verwijzingen net dat tikkeltje te gratuit – over 'alternatieve feiten' beginnen is een open deur intrappen – maar je kunt alleen maar bewondering opbrengen voor de compromisloze manier waarop Abattoir Fermé zijn eigen universum creëert. Het is een universum waar ruimte is voor véél absurde en anarchistische humor, iets waar de episodische structuur van Het proces ook aan bijdraagt. Maar het is evengoed een universum dat de logica van een nachtmerrie volgt: bizar, griezelig en uitzichtloos, een doolhof die steeds beklemmender en beangstigender wordt.

Het absurde fatalisme van Kafka blijkt zo gevonden vreten voor de losgeslagen creatievelingen die Abattoir Fermé bevolken. Stef Lernous en de zijnen – maar liefst dertien acteurs, die vrijwel stuk voor stuk de juiste, geflipte toon weten te vinden – vinden de perfecte mix tussen respect voor het bronmateriaal en de durf om er je eigen, unieke twist aan te geven. Als Het proces al een nachtmerrie is, is het er eentje waaruit je niet wilt ontwaken.