PRIKKELS (2019)

Kopergietery  -  Kinderrechtencommissariaat - KARUS - Museum Dr. Guislain

 

TUSSEN PIJN EN PASSIE

Alles om ons heen tintelt en zindert. Digitale schermen lichten op. Neuronen knetteren onder de hersenpan. Zintuigen raken overweldigd. Sommigen duiken gretig in die overvloed aan stimuli, anderen gaan kopje onder of zoeken soelaas in een prikkelarme omgeving. Worden we rusteloos of futloos, lijden we aan digibesitas of burn-out? De uitersten bestaan vandaag naast elkaar: tegenover de flaneur in de bruisende metropool staat de moderne heremiet, en aan de afzonderingsruimte grenst het voortdenderende internet.

Prikkels. Tussen pijn en passie haakt in op het debat over de plaats van het individu in zijn razende of juist desolate omgeving. Reageren we verveeld of geïrriteerd, zijn we hoogsensitief of juist apathisch, zoeken we de platte rust op of vinken we de bucketlist af? 

Sommigen duiken gretig in die overvloed aan stimuli, anderen gaan serieus kopje onder of zoeken soelaas in een prikkelarme omgeving.

De plaats van het individu in een razende of juist desolate omgeving.

Van 19 oktober 2018 tot 26 mei 2019 ontpoppen zich onder de noemer PRIKKELS tussen pijn en passie activiteiten door de verschillende partners: van de gelijknamige kunstexpositie, over diverse theatervoorstellingen tot lezingen, debat en een Congresdag

 

WEBSITE: www.prikkels.be

 

 

 

KAAP DE GOEDE HOOP (2019)

Kopergietery  -  Kinderrechtencommissariaat - KARUS - Museum Dr. Guislain

 

n het kader van het samenwerkingsverband PRIKKELS zetten het Kinderrechtencommissariaat, kinder- en jeugdpsychiater De Kaap en KOPERGIETERY het project 'KAAP DE GOEDE HOOP' op. Voor de artistieke begeleiding en uitwerking namen we theatermaker Pascal Buyse onder de arm.

In een karaokebar aan de rand van de afgrond komen kinderen en jongeren samen om hun persoonlijke pijn en passie te bezingen in een zelfgeschreven levenslied. Ze zingen wat ze niet kunnen zeggen. Ze trachten hiermee een stem te geven aan hun verscholen gevoelens die ze ervaren in hun zoektocht naar een levensvatbare identiteit. Het publiek leest of zingt zachtjes mee.

 

"Draai na 160 meter links af. Rakelings langs de grillige pikzwarte afgrond. Stap vervolgens door naar de Ellende Laan. Neem daarna de obscure afslag. Balanceer over de slappe koord, en pas op dat u niet valt niet in de kolkende afgrond. U bevindt zich nu in de dorre woestijn met scherpe rotspunten. Na uitzichtloze kilometers bent u het Noorden kwijt. Vervolg uw weg door het drijfzand. Overwin die belachelijk hoge bergtop. Ben je eindelijk boven? Mooi! Volg nu verder het pad richting Kaap De Goede Hoop op de rand van de afgrond. U heeft uw bestemming bereikt."

 

Regie: Pascal Buyse - Dramaturgie: Cindy Godefroi

 

 

 

Uitgangspunt creatieproces
 

* = mijn eigen toevoegingen in het cursief aan de originele tekst.

In het algemeen ben ik als maker momenteel gefascineerd door de visieteksten, overtuigingen, de (cultuur)geschiedenis, cultureel erfgoed van de LGBTQ+ (bevrijdings-)beweging. Hierin vind ik  voor mezelf een aanzet naar de onderzoeksvraag van PRIKKELS; "de plaats van het individu in een razende of juist desolate omgeving."

 

Fragment uit: Wij twee jongens: mannelijke homoseksualiteit in de 20ste-eeuwe literatuur: een internationale bloemlezing/samengesteld door David Galloway en Christiaan Sabisch - New York, Morrow - 1982

 

"Een minderheid heeft de gelegenheid om een radicale visie op de (een) dominante maatschappij (norm - verwachtingen) te ontwikkelen, en het is die visie de LGBTQ+ het recht geeft om met speciaal gezag en eigen stem over bepaalde thema's te spreken. In de twintigste eeuw, westerse literatuur (theater) is herhaaldelijk het karakter ontleed van het eenzame individu, dat vervreemd is van haar/zijn eigen cultuur (context, omgeving): de doelloze zwervers van Borgers en Becket, de vervreemde helden uit 'L'Etranger' (De Vreemdeling) van Albert Camus, 'Dangling Man' van Saul Bellow en 'Invisible Man' van Ralph Ellison, titels die een fundamentele existentialistische (1) vrees symboliseren. De LGBTQ+ (de jongere, het individu), zo vaak gedwongen tot het cultiveren van onzichtbaarheid of het leven in wat de romanschrijver John Rechy een 'city of night' noemt, (is) was de aangewezen persoon om uitdrukking te geven aan het zoeken naar een levensvatbare identiteit." -

 

1. Het existentialisme beschouwt iedere persoon als een uniek wezen, verantwoordelijk voor eigen daden en eigen lot. De uitdaging van ieder individueel mens is om - in afwezigheid van een transcendente god - binnen zijn absurd en zinloos bestaan zijn vrijheid te gebruiken om een eigen ethos op te bouwen en zijn bestaan zodoende zin te geven.

 

Link naar videoclips:

 

The Knife - Pass This On

https://www.youtube.com/watch?v=6UeQLO43a2Y

Lyrics: https://genius.com/The-knife-pass-this-on-lyrics

 

MGMT - The Youth
https://www.youtube.com/watch?v=EURZuzHyWb0

Lyrics: https://genius.com/Mgmt-the-youth-lyrics

Onderzoeksvragen

- Wat brengt je/bracht jou in deze situatie?

- Voel je je een 'outsider', als iemand die er niet kan? wil? bij horen.

- Is je verblijf in 'DE KAAP' een vrijwillige / onvrijwillige keuze of gevolg?

- Hoe ervaar jij de 'buitenwereld', 'de samenleving'? Ben je hiervan 'vervreemd'?  'eenzaam'? 'ontheemd'?

- Wat is jouw (radicale) visie op de maatschappij of hoe ervaar jij de wereld om je heen? 

- Hoe zou het volgens jou anders kunnen? Of hoe ziet een wereld op jouw maat eruit?

 

 - Kan je verwoorden of op een andere manier tonen wat je voelt, denkt?

(dit kan basis zijn om uit te werken tot iets waarneembaar, zoals: tekst, levenslied, dans, video,....) <<

Zie ook: https://www.youtube.com/watch?v=FuUz3giIbSg

 

Mogelijke dramaturgisch verloop

kader op basis van videoclips: MGMT, the Youth &  The Knife, Pass This On.

- "Plastieken", artificiële-, kitsch omgeving. Als masker of te uitvergrootte gevoelens.
- Eén iemand die er niet bij hoort, vreemd is, zich niet heeft aangepast, vervreemd is van haar/zijn context.
- Deze persoon doet een statement (lied, performance, dans, tekst)

- Wordt eerst veroordeeld en dan na weerstand >> medestanders, iedereen omarmt een nieuwssoort diversiteit, een andere realiteit.