de Studiofanfare

25 leerlingen van de Studio in Oostende verdiepten zich elke vrijdag namiddag onder in de unieke wereld van Ensor. Ze lieten zich door Ensors meest bekendste werk ‘De intrede van Christus te Brussel’ inspireren tot de creatie van een bonte stoet vol groteske personages en (luide) muzikanten. Dit gebeurde tijdens het vak Atelier, waarin de leerlingen tijdens langlopende projecten hun creativiteit botvieren, talenten verder ontwikkelen en nieuwe interessevelden aanboren.

 

De Studiofanfare is echter meer dan een muziekkorps. Geheel naar de stijl van Oostendes meest beroemde schilder gaan de Studioten de maatschappijkritiek niet uit de weg. Ze zochten het hedendaagse antwoord op vragen als ‘Welke leiders volgen wij vandaag?’ en ‘Doen we dat blindelings?’ Daarnaast werden ze ondergedompeld in het Oostende van de 19de eeuw, het werk van James Ensor en de traditie van fanfares en processies.

 

In de avantgardische geest van James Ensor gingen de leerlingen aan de slag we met experimentele muziek, eigentijdse maskers en kostuums. Dit alles monde uit in een  surrealistisch bewegende performance die eenzelfde spanningsveld opzoekt  tussen enerzijds avantgarde (we schuwen het experiment en het abstracte niet) en anderzijds het conservatisme ( rituelen, stoeten, beelden die duidelijk verwijzen naar de schilderijen van Ensor. 

 

De Studiofanfare heeft als doel om onverwacht als eigenzinnige stoorzender die tot de verbeelding spreekt de publieke ruimte te betreden. Traditie en erfgoed hoeft niet altijd letterlijk geconserveerd of gereproduceerd te worden. Erfgoed is de humus en biedt de expertise aan om tradities te actualiseren. Niet als iets van een dood ver dof verleden maar als erfgoed als een dynamisch gegeven die in communicatie staat met vandaag waaruit een tools, vaardigheden, taal kan worden geleend om hedendaags te creëren en te verbinden.

Lees meer: Leerlingen de Studio brengen werk van James Ensor tot leven (HLN)

logo_de-studio_versieDEF-WIT-slagschaduw
kusterfgoed_blauw.jpg