top of page

TRIOMF

Er huist iets in ons dat sterk is en dat wij niet beheersen

TRIOMF 

Er huist iets in ons dat sterk is en dat wij niet beheersen

 

​Tekst: Pascal Buyse - Spel: Pascal Buyse - Techniek: Sil Verdickt - Coach: Lien Maes

Muziek: Joos Vandueren (masterstudent jazz saxofoon aan het Conservatorium van Brussel)

Begeleiding: Ruud Gielens, Ivo Kuyl, Harry Cole

 7,9,10, 11 juni 2016

 

 

 

 

DE RODE KNOP

 

 

Hallo, hallo

Kan er één iemand op de rode knop drukken?

Aub?

 

Q.1     Pascal staat bij rots

Muziek: Metronoom (120bpm)

Q.2     terug zaallicht

 

Ik ben bezig met PROCESSING.

Ken je dat?

Dat is programmeer programma,

allemaal in het Engels.

Met codes.

Ik zal eens een voorbeeld van zo’n code geven:

Void display -

recMode (CENTER)

Stroke (0)

Fille ©

Rect (xpos, ypos, 20, 10)

 

Moeilijk hé!

En je moet dan zo'n code invoeren in een ‘programmeerprogramma’.  

In de computer

en dan die computer verbinden met de lichttafel.

En aan de andere kant verbinden met een ‘trigger’.

Hier in mijn geval met een rode knop.

En dan kan je met één druk op de rode knop automatisch van lichtstand veranderen of geluid.
Zonder dat je iets moet doen.

Dus telkens wanneer ik in de voorstelling ‘KNOP’ roep,

zou één iemand op de rode knop moeten drukken.

 

 

​

​

IK BEN BANG VAN KANKER

​

Hi,

Raad eens mijn leeftijd?

41 jaar.

Je zou dat niet zeggen hé?

Sommigen zeggen dat ik er jonger uitzie voor mijn leeftijd.

Tja, wat moet ik daar over denken?

Dat op een dag mijn gezicht en mijn lijf in één keer zal invallen?

Komt rap ze, de leeftijd,...

Kijk,

je begint het al te zien:

Mijn handen worden ruwer,

rimpel op mijn voorhoofd,

striemen op mijn onderarmen,

fitness zou wel kunnen helpen,

maarja...

...

- stilte - wachten

Ik voel mij ook altijd te dik.

En ik heb ook zo van die borstjes.

Brrr, ik ben hier echt beschaamd voor.

Het rare is dat iedereen,

zelf mensen die ik niet zo goed ken,

er altijd in willen knijpen.

Goed bedoeld, maar ik heb dat niet zo graag.

- stilte -

Mijn benen vind ik dan weer wel ok (benen tonen).

Schoon hé?

Alleen probleem is, dat mijn billen zo dik zijn.

Al mijn broeken slijten snel tussen mijn benen.

Er komt daar direct een gat in.

Maar ja, ik heb ook veel te grote ballen.

Waarvan één bal zo groot is en de andere dan weer zo klein.

Soms denk ik dat ik teelbalkanker heb,

want ze zijn zo gevoelig.

Ik probeer dan te voelen of daar knobbeltjes zijn,...

Ik ben al drie keer naar de dokter geweest.

Hij zegt dat mijn ballen normaal zijn,

maarja ze zijn wel zo gevoelig.

(broek weer aandoen)

Ik heb dan ook een bolletje naast mijn tepel.

Borstkanker?

Kan hé, voor mannen.

Maar 't is goedaardig.

Zolang dat het niet groeit is het ok, zegt de dokter.

Ik heb echt schrik om kanker te krijgen.

 

stilte

 

GILGAMESJ  DE DICTATOR

 

 

Kostuum Gilgamesj aantrekken.

 

Ik ben jullie acteur vanavond

van het West Vlaams toneelgezelschap MVT

En vanavond speel ik voor jullie

Het Gilgamesj epos - het oudste verhaal uit de mensheid

Ik speel dit alleen en daarom heb ik jullie hulp nodig.

Dus telkens wanneer ik 'KNOP' zeg moet er één iemand op de rode knop drukken.

 

Goedenavond, goedenavond, goedenavond allemaal.

Welkom in het Gilgamesj verhaal.

 

Het eerste bedrijf,

5000 jaar geleden heerste in de stad Oeroek een verschrikkelijke Koning Gilgamesj

Hij onderdrukte hij zijn volk en wie verzet pleegde werd gruwelijk gefolterd.

En hij eiste het recht op om alle vrouwen te ontmaagden!

 

KNOP

 

Q.3     Achter gouden gordijn

GELUID: TRIANGEL, bas drum,

 

Ik ben Koning Gilgamesj.

Buig, kniel en aanbid mij.

Buig, kniel en aanbid mij.

Ik bepaal hier de wetten en de regels.

Wie niet luistert bind ik op een houten plank

en sla de rug kapot met een stok.

Trek ik de teennagels uit

en laat ik gloeiende zwaarden branden in hun dikke kont

Verraders zal ik onthoofden

of met stenen aan hun lijf laten verdrinken in de rivier.

En ik mag alle vrouwen ontmaagden!

 

KNOP

 

Q.4     foute lichtstand (black out)

 

KNOP

Q.5     terug voor gouden gordijn

 

terug voor het Gouden Gordijn

 

 

METEORIET

 

 

Het tweede bedrijf:

Op een nacht had Koning Gilgamesj een droom.

Hij droomde dat een meteoriet vlak voor zijn voeten uit de hemel viel.

 

Achter Gouden Godijn stappen

 

KNOP

Q.6     Achter het gordijn

 

METEORIET OPTILLEN

 

KNOP

 

Q.7     derde bedrijf voor gouden gordijn /stop
Muziek stokjes (snare)

 

 

ISLAM JONGEREN

 

Pascal komt terug voor het gouden doek.

Ziet goochelkist staan.

 

Gotverdomme

ik Ben de inleiding vergeten

Wat moet ik nog moest zeggen dat deze voorstelling is gemaakt voor Islamjongeren.

Het idee is om met deze voorstelling rond te trekken in diverse probleemwijken.

Om dan in samenwerking met straathoekwerkers, maatschappelijk werkers

zoveel als mogelijk, Islam-jongeren  te bereiken, die vatbaar zijn voor radicalisering

 

Je moet je dus voorstellen dat het nu hier vol, vol, vol zit met

Islam-migranten en

Vol, vol, vol, vol vol met Islam-vluchtelingen.

Dus heel veel, met of zonder hoofddoek,

dat maakt niet uit.

en

omdat Islam jongeren niet altijd onze Nederlandse taal machtig zijn,

vond ik het heel belangrijk alles zeer visueel te maken.

Daarom dacht ik:

We doen een goocheltruc.

Dan zijn ze al op hun gemak.

 

En dan het begin zeg ik:

 

KNOP

 

Q.8     Gouden doek valt

 

 

ha nee dat was niet de bedoeling.

 

Gouden doek opruimen

Rood gordijn dicht schuiven.

 

Het voorwoord:

Ik speel voor jullie, beste vrienden,

nieuwkomers in onze cultuur,

het Gilgamesj-epos!,het oudste verhaal uit de mensheid:

Een verhaal uit jullie cultuur,

een verhaal uit jullie land van oorsprong.

Want Jullie Arabische cultuur is het fundament  van onze Westerse Cultuur.

Ik ga een voorbeeld geven:

De Vlaamse Leeuw. De Vlaamse Leeuw,

Deze afbeelding vind zijn oorsprong ....bij de Arabieren!

Nog een voorbeeld: Bier. De Arabieren zijn de uitvinders van het bier!

de Ara "BIEREN".

Grapje, maar toch: jullie cultuur is begonnen met het brouwen van bier!

Waarvoor dank.

Het huidige Irak was 5000 jaar geleden het centrum van de wereld,

de prachtigste bouwwerken, magnifieke tempels werden er gebouwd

Irak ligt bezaaid met archeologische wonderen,

die vandaag door de  geradicaliseerde Islam vernield, opgeblazen in stukken wordt gekapt.

 

Omkleden naar  assistente

GOOCHELTRUC

 

GELUID Fluitje / lichtje

 

Messen in de kast steken / ernaast al tempelhoer reageren: Aauww

Beste Islam vrienden!

Wij zijn onze verbondenheid door de eeuwen heen uit het oog verloren.

Onze gemeenschappelijke  fundamenten van het Oosten en het Westen liggen in brokken uit één.

Kast uiteen duwen: ernaast al tempelhoer reageren: Aauww

om elkaar beter te begrijpen spelen wij vanavond

bevat de Het verhaal van Koning Gilgamesj de kracht en wijsheid om ons terug met elkaar te verbinden....

Kast terug ineen schuiven. tempelhoer opgelucht.

 

Fluit uit

 

SCHAAMHAARVERHAAL
 

30 jaar geleden

op een vrijdagavond,

rond 19:00,

in de West Vlaamse Gemeente Meulebeke.

In de Tieltstraat 180,

in mijn woonkamer,

op ons wit tapijt,

met een glas cola op de salontafel

en een zak zout chips in mijn handen,

mijn broer op de zetel.

mijn moeder nog even aan de afwas, maar die is er later bij komen zitten.

mijn hond Charlie naast mij.

ik had mijn rode Micky Mouse pyjama aan

en ik zag op TV een videoclip van Madonna

 

I made it to the wilderness

Somehow I made it trough

Din't know how lost i was

until I found you

 

I was beat

Incomplete

I'd been had, I was sad and blue

But you made me feel

Yeah, you made me feel

Shiny and new

Hoo, Like a virgin

Touched for the very first time    

Like a virgin

When your heart beats

Next to mine

 

Ik stak mijn hand in mijn broek,

En ik voelde mijn eerste schaamhaar

Dat ik heb meteen aan mijn moeder heb getoond.

"kijk mama!"

Ze reageerde wat onwennig met: "nu wordt je man".

Met dat eerste schaamhaar mocht ik mee op kamp van de Christelijke Mutualiteiten.

Naar de Ardennen.

En dat was een probleem.

In mijn klas,

het vijfde leerjaar van de Katholieke Jongensschool te Meulebeke,

ging in de laatste weken voor de zomervakantie het gerucht dat op het kamp van de Christelijke Mutualiteiten,

de leiding douche deur na douche deur openden om te controleren of je jezelf goed aan het wassen was.

Het idee dat de leiding dan mijn schaamhaar zou zien,

en zo te weten zou komen dat ik schaamhaar had

zag ik volledig niet zitten.

Ik was  beschaamd voor mijn beschaamd schaamhaar.

Niemand mocht dit weten.

Ik had me voorgenomen om bij het douchen in ieder geval mijn onderbroek aan te houden.

De zomervakantie begon

en een week later stond ik middenin de prachtige Ardennen.

Het kamp was fantastisch!

De eerste dag ervaarde ik een fenomenaal geluksgevoel.

Ik zweefde.

Ik kon mij maar op één ding focussen: de jongen met blond haar,

die drie bedden van mij vandaan mijn beste vriend zou worden.

Iedere handeling die hij deed was ronduit fascinerend.

Samen wonnen we ieder bosspel.

Ik at de korsten van zijn boterham, omdat hij geen korsten lustte.

Zijn naam was Jonathan.

De leiding had op een avond quiz georganiseerd.

Per team moesten we om het snelst op een rode knop drukken.

Winnen interesseerde me niet, ik wou zijn hand raken.

Bij hem zijn.

Spanning en vreugde delen, verdwalen in onze verbeelding en in het bos scherpe punten aan takken snijden.

We hadden een zelfgemaakte boog,  we schoten pijlen in het bos. 

Hij heeft één van zijn pijlen in mijn onderbeen geschoten.

Ik vond dat allemaal niet erg.

Ik haalde met liefde de pijl uit mijn been en viel vervolgens flauw in de ziekenboeg.

Na vijf dagen waren we zo vuil van het spelen,

dat we onherkenbaar werden in het bos.

Op dat moment kregen we droog de mededeling dat iedereen zich die avond moest douchen.

Het ging mij te snel,

nog verdwaasd van het spelen

stond ik in een kabine van één op één meter onder een flinterdunne lauwe douche straal.

Met mijn  rug naar de deur

en mijn onderbroek aan.

40 cabines op een rij.

Ik stond in nummer 23.

Jonathan in nummer 24.

Ze begonnen bij nummer één,

Deur na deur hoorde ik open gaan en terug dichtslaan.

Het begon als een dof geluid.

BAF BAF BAF BAF

DEUR 5 BAF , DEUR 6 BAF , DEUR 7 BAF , DEUR 8 BAF ,

Het geluid werd steeds luider en scherper.

DEUR 15 BAF,  DEUR 16 BAF , DEUR 17 BAF

Ik realiseerde mij als ik het tempo niet wilde onderbreken,

ik supersnel mijn vuil onderbroek moest uittrekken

en met mijn rug naar de deur

en mijn schaamhaar naar de douchekraan moeste staan.

DEUR 19 BAF, DEUR 20 BAF, DEUR 21 BAF

Ik trok mijn onderbroek uit,

DEUR 23

en bleef stokstijf staan.

BAF

DEUR 24

BAF

Dampend en met een gelukzalig gevoel kwamen Jonathan en ik naar buiten.

Dit hadden we samen doorstaan.

Met een gelukzalig gevoel kwam ik terug thuis van het kamp van de Christelijke Mutualiteiten.

Jonathan verdween uit mijn leven,

maar in mij was een bijzondere magische kracht ontwaakt.

Die kracht was eenvoudig op te roepen door naar een andere jongens te kijken.

Jongens op het strand, jongens op het voetbalveld, jongens met hun nieuwe boekentassen.

​

 

Derde bedrijf:

Koning Gilgamesj onderdrukte zijn volk.

Het was een echte vuile smerige tiran.

De inwoners van Uruk beklaagden zich.

Ze baden naar de Hemelgod Anoenoe en vroegen om zijn hulp.

 

 

BIDDEN NAAR HEMELGOD ANOENOE

 

KNOP

Q.9    bidden /

muziek aan (bas sax met plop)

 

(in bidhouding)

 

God Anoenoe

Wij smeken oe.

Verlos ons Gilgamesj.

Hij is zijn volk niet waardig.

Aub God.

Straf Gilgamesj voor zijn daden.

Wij smeken U met aandrang,

Ons van al zijn kwaad te bevrijden!

Liever vandaag dan morgen.

Wij kunnen het hier niet meer aan.

God help ons.

 

 

Kostuum God Anoe aantrekken

 

God Anoe aanhoorde hun gebeden en besloot Koning Gilgamesj te straffen.`

 

KNOP

 

Q.10   verhaal Meester Eugene /

 muziek uit

 

 

 

 

 

 

MEESTER EUGENE

 

Ik ben ook gestraft door God.

In 1986.

In zesde leerjaar van de Sint Amandus Jongensschool te Meulebeke.

Bij Meester Eugene.

Eugene , Meester Eugene.

Met 28 puberende jongens zaten we met Meester Eugene

in een stinkend klaslokaa.

Met cactussen op de vensterbank.

De gordijnen waren dicht.

Meester Eugene keek recht voor zich uit.

Stilte.

Enkel het gezoem van de koeling van de diaprojector  

die naast de lader op zijn beurt zat te wachten.

De lens projecteerde een lichtbundel

op een wit scherm

in de vorm van een wit vierkant.

Eugene zei niks.

Hij klikte op het  knopje.

Op het diascherm verscheen:

OGEN JE OGEN VOOR AIDS ZE SLUIT!

 

(EUGENE IN WEST VLAAMS)

De wereld wordt getroffen door rampspoed en het allerergste kwaad.

Laat jullie in de toekomst niks wijsmaken:

God heeft de mens geschapen als man en vrouw.

Maar er zijn er die zich liever laten verleiden door de Duivel.

Zich bezondigen aan vuil, decadent en onnatuurlijk gedrag.

Ik zeg al jaren!

Da homo gedoe,

de strontstekkers,

die da in elkaars eten staan te roeren,

kon niet ongestraft blijven.

Vandaag staan we door het roekeloos gedrag van omo's,

voor het voldongen feit

dat wij nu in angst moeten leven voor een

een verwoestende epidemie:

AIDS.

Ik ga het jullie rechtuit zeggen.

Maar de feiten bewijzen mijn gelijk!

Homofolie is een ziekte.

Het is een straf van God.

Het gezin van men en vrouw is de natuurlijk hoeksteen van de samenleving.

Al wie predenteert dat we hier te mogen van afwijken

zijn de aanstokers van alle onheil.

 

 

Ik was in shock.

Ik deed alsof ik mij niet aangesproken voelde.

Maar dit ging over mij.

Jaren was Jezus mijn beste vriend.

Afgelopen zomer op het Kamp van de Christelijke Mutualiteiten heb ik het vertrouwen met Jezus onherstelbaar geschonden.

Hoe zou ik dit ook kunnen rechtzetten?

Wat was mijn aandeel in het veroorzaken van AIDS?

Door mijn schuld, door mijn schuld door mijn grote schuld.

Ik was slecht.

Ik was het beetgenomen door het kwaadl!

Hoe kon ik er met open ogen inlopen?

OPEN JE OGEN VOOR AIDS ZE SLUIT.

Ik was de verloren zoon.

Misschien had ik zelf al AIDS.

 

Meester Eugene gaf iedereen deze folder van het Ministerie van Volkgezondheid.

 

"Ieder moet zijn of haar eigen verantwoordelijkheid op zich nemen

ervoor zorgen dat AIDS niet wordt doorgegeven.

De meeste mensen die het virus dragen, weten dit zelf niet.

Jij kan dus ook niet weten wie besmet is en wie niet.

Een eenmalig contact met een virusdrager

kan voldoende zijn om zelf besmet te worden.”

 

Ik besloot mij te houden aan volgend veiligheidsplan:

1. Niet meer naar jongens te kijken.

2. Wachten tot ik de vrouw van mijn leven tegen kwam en dan kindjes maken.

3. Mij beter inzetten voor 11.11.11, Broederlijk Delen en Vredes Eilanden.

 

Bid houding

 

Jezus,

God

Ik komt tot U met de bede, mij van alle schuld te bevrijden,

Want ik ben een zwak mens.

Gij zijt gekomen om zondaars te roepen

en zieken te genezen.

Sorry Jezus voor de zomer van 1986.

Sorry.

Door mijn schuld, door mijn schuld door mijn grote schuld.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

AROEROE AROEROE AROEROE


Vierde bedrijf.

Waar God Anoenoe een toepasselijke straf verzint

En aan godin Aroeroe vraagt om een gelijke te maken als Gilgamesj.

Dat is hier een beetje filosofisch.

 

Ik zal een voorbeeld geven:

Je moet je dus voorstellen dat God Hilter zou straffen door een zelfde mens te maken die identike als Hitler, en dat die twee da,n elkaar ontmoeten.

Ik zal voorbeeld een voor beeld geven….

Ik heb geen voorbeeld meer.

 

KNOP
 

Rood gordijn openschuiven

 

Q.11   moedergodin Aroeroe /

muziek:

 aan (shaker, lanzafluit, sax lijntje  in

E/B harmonisch bouwen.¨zelfde melody

NA 1 LIJNTJE VAN KANAAL WISSELEN

 

 

Aroeroe! Aroeroe! Aroeroe!

MoederGodin!

Maak mij een gelijke aan Gilgamesj.

Jij Aroeroe, skiep de mensheid.

Schep nu een man met net zo'n vurige inborst

Maak mij een Gelijke zoals Gilgamesj.

Iemand dien even schoon, machtig en ambitieus is.

En laat die twee dan elkaar ontmoeten.

Zodat ze kunnen strijden

en Hilgamesj een toontje lager zingt.

 

Zitbank gaan halen.

Homp klei.

 

 

Q.12   klei op bank

 

KNOP

 

Handen omhoog laten kronkelen.

 

Dit zijn de handen van Moedergodin Aroeroe.

 

Geen probleem Hemelgod Anoenoe.

Ik maak een gelijke als Gilgamesj.

Met lang schoon haar en een gespierde borstkas.

Iemand die even schoon, sterk en machtig is als Gilgamesj.

Een wild ding.

Hij zal leven in de vrije natuur.

Een oermens van voor de tijd dat denken en bewustzijn was ontwaakt.

Hij zal leven tussen de dieren

en de dieren beschermen tegen ieder gevaar.

 

En ik noem hem Enkidoe.

Kneden van Enkidoe.

Klei op gezicht leggen en kneden.

 

Bedrijf Enkidoe wordt geboren.

 

Q.13   Enkidoe

 

Groen broekje opzetten.

Ik ben Enkidoe!

Linkerbeen op bankje.

Ik spreek met de dieren,

en drink met hen uit dezelfde waterpoel.

Q.14   fontein aan

en bescherm ze tegen de jagers uit het bos!

 

KNOP

 

 

 

Q.14.5 MUZIEK UIT

 

 

 

 

 

 

 

 

VIJFDE  BEDRIJF

 

De oorspronkelijke mens van voor de tijd dat denken en bewustzijn was ontwaakt.

Enkidoe leefde tussen de dieren en bevrijde hen uit de vallen van de jagers

Daar zijn de jagers uiteraard niet blij mee.

 

KNOP

Q.15   het bos 

(muziek aan Klappen, nieuwe hoge melodie, tempelhoer fluitje)

Dit is de Jonge Jager Sanchez

Drie dagen lang loopt hij in het bos en hij heeft nog geen enkel die gevonden.

Plots ziet hij Enkidoe

Sanchez is ontzettend bang.

Zijn hart bonst in zijn keel.

Zijn lichaam trilt.

Hij rent naar huis zonder jachtbuit.

En vertelt tegen zijn vader wat hij gezien heeft.

 

Rood kader zetten

 

KNOP

Q.16   vader huis scene

Kostuum wissel naar Vader Jager Sanchez

Realiseren dat het fout is en terug kostuum van Jonge Jager Sanchez

'Vader, er is een man komen opdagen in het bos.

Zonder ophouden eet hij gras met de Gazellen.

Voortdurend waart hij rond bij de drinkplaats.

Uit angst durf ik niet naderbij te komen.

De valkuilen die ik groef, heeft hij dicht gegooid.

De netten die ik spande, maakte hij kapot.

De dieren uit het bos laat hij door mijn handen glippen.

 

Kostuum wissel naar Vader Jager Sanchez

Ik speel nu de vader van de jonge Jager Sanchez

 

Mijn zoon,

Haal u een tempelhoer.

Die moet dan die vreemde verleiden.

Zij moet dan al haar kleren uittrekken.

en naakt, naakt, naakt, naakt,

die man verleiden.

Dan pas zal dit plan succesvol zijn en zullen de dieren van hem vervreemden.

 

 

Kostuum van tempelhoer

 

Q.17   Tempelhoer (muziek fluit loop, sax impro)

 

Dansen vooraan.

Naar de jonge jager stappen.

 

 

Kom Enkidoe, Enkidoe

Gij zijt nu ontwaakt nu.

Gij hebt nu inzicht gekregen.

Ga met mij mee naar de stad Oeroek,

De stad van Koning Gilgamesj.

Daar wonen de mensen.

Daar is het alle dagen en alle nachten feest.

Kom, Enkidoe, ga met mij mee.

Q.18   gordijn opendoen

 

GRIJS GORDIJN OPEN SCHUIVEN

 

DECOR STORT IN

 

Gotverdomme,

shit, shit,

duw op de knop! duw op de knop.

 

Q.19    helder TIME OUT muziek uit

 

​

 

 

 

 

TONEELGROEP MTV STOPT ERMEE

 

Godvermiljaardenodegoverdju.

Klootzakken echt waar.

‘t is gemakkelijk weglopen.

‘t is gemakkelijk weglopen.

Doe ik ook maar mijn best hé zeg,

Gotverdomme.

Met hun dwaze argumenten altijd.

En Waarom? Waarom? Waarom?

Theater moet je spelen, spelen,...

Niet spelen maar zijn.

Ik had het van in het begin al kunnen weten.

 

Oorspronkelijk waren we hier met vijf:

Dennis, Bavo, Angelo, Sarah, Joost  en ik.

Met die bende,

ben ik twee jaar geleden begonnen met een nieuwe theatergroep MVT,

‘Maatschappelijk Verantwoord Theater’

Dit uit onvrede met het bestuur van de Meulebekeese Theatergroep ‘De Lachertjes’,

We hadden zelf een zaal gehuurd.

Gerepeteerd

en onze eerste voorstelling was meteen een groot succes.

 

‘Hamlet gecombineerd met de problematiek van de opwarming van de aarde.’

 

We hadden de scene helemaal onder water gezet.

Roger van “De Lachertjes” kon er niet mee lachen.

Ik had het geregisseerd en zelf Hamlet gespeeld.

Applaus. Staande ovatie.

"De Lachertjes” kon er niet mee lachen.

 

We hadden meteen zin in een tweede voorstelling.

 

‘Het Gilgamesj Epos: het oudste verhaal van de mensheid

gecombineerd met de actuele problematiek van de radicalisering van Islam-jongeren.’

 

Deze keer geen voorstelling in het Cultureel Centrum van Meulebeke.

Maar een voorstelling waarmee we zouden rondtrekken in diverse probleemwijken.

Om dan in samenwerking met straathoekwerkers,

maatschappelijk werkers, het onderwijs,
zoveel als mogelijk Islam-jongeren te bereiken

 

 

 

 

 

Gisterenavond Generale Repetitie

Dennis, den dikzak, in zijn rol van Koning Gilgamesj.

Bavo, die volgens mij  een dikke vette vuile pedofiel is,

in de rol van de jonge Jager Sanchez.

Dan hier: Angelo, die al weer had zitten zuipen,

die ik maar veiligheidshalve de rol van verteller,

omdat hij dan kon aflezen van een blad.

En hier Sarah, de trut, dat haar kostuum te decadent was.

En ja dan nog Joost aan de techniek,

Die sinds dat hij papa is van ‘s morgens tot 's avonds zit te zuchten en te blazen.

 

Ik,

in de hoofdrol van Enkidoe spelen

en ondertussen den boel hier regisseren.

Ik sta hier het beste van mezelf te geven.

Tot plots,

uit het niks,

discussie!

Blabla, twijfels,

Blabla, ons vorige was beter,

Blablabla, Islam is toch niet zo’n goed thema,

Blabla, de regie is onduidelijk

Blabla, mensen gaan dat niet begrijpen

Blabla, die Islam jongeren gaan ons uitlachen

Blabla, die vluchtelingen gaan ons portefeuille pakken

Blabla, voor dat je weet krijg je ze niet meer uit de zaal en komen ze op het podium slapen.

 

Bablabla, ik wil niet naakt

 

Ja hier Sarah:

sorry maar ik ga echt niet naakt op het podium staan.

Zo voor die Moslim-jongeren spelen?

Die gaan mij de keel oversnijden, dat mag niet in hun cultuur.

 

Ik zeg,

Sarah, het is een verhaal uit hun cultuur.

En tegenwoordig kijkt iedereen naar porno.

Die Moslim jongeren zullen ook wel naar porno kijken.

 

Zegt Sara:

Ja maar, waarom altijd dat naakt?

 

 

 

 

 

Kijk dat is nu typisch.

Waarom heeft iedereen een probleem met naakt op theater?

Ooooh Naakt op theater! Is dat wel functioneel?

Maar een naakte vluchteling die aanspoelt op het strand Griekenland,

Daar hebben we dan geen probleem mee! Is at wel functioneel, ik,dacht het niet.

Of met neukende koppels in ‘Temptation Island’, ho geen probleem.

Maar ai ai ai ai ai als er wat naakt op theater wordt getoond

Een probleem!

Dan is naakt een compensatie aan een gebrek aan artistiek talent.

 

Justin Bieber naakt op Facebook, dat kan dan wel weer.

 

Sara:

Ja, maar Justin Bieber heeft wel een schoon lijf hé.

 

Haja nu is mijn lijf is het probleem,

daarjuist was het naakt het probleem.

Dan ging Bavo, de vuile pedofiel hem ook eens mee bemoeien:

Zegt die:

Waarom ik daar nu te pas en te onpas vluchtelingen moet bij betrekken?

Je moet ons geen schuldgevoelens aanpraten.

 

Ik zeg:

maar we maken hier en voorstelling om te voorkomen dat voor vluchtelingen.

Dat ze niet gaan radicaliseren.

Dat wij open-minded zijn ,

dat zij moeten aanvaarden dat wij hier vrijer denken.

Of wil jij dat we hier binnenkort allemaal met een boerka rondlopen misschien?

Dat ze homo’s van de muren smijten

Of geen bier meer mogen drinken?

Hé Angelo, geen bier kunnen drinken dat zou jammer zijn hé.

 

Zegt Dennis:

Weet je voor mij hoeft het niet meer, dat Islam-gedoe is een te moeilijk thema.

Kunnen we gewoon geen komedie doen of zo?

 

Dan Bavo:

Ik heb het hier wat gehad, ik stop ermee.

Ja maar, zei ik, morgen première!

En het bestuur van de ‘Lachertjes’ komt kijken,

ze er nogal mee kunnen lachen zekerst.

Een halfuur later stond ik hier alleen.

Ze hebben hier hun kostuums gesmeten

en iedereen is het hier afgetrapt.

 

Ik heb vannacht,

eens goed nagedacht

en beslist om de voorstelling dan maar alleen te spelen.

 

ENKIDOE STAAT AAN DE DEUR

 

Zesde Bedrijf

De tempelhoer neemt Enkidoe dan mee naar de stad Oeroek

Daar vernemen ze dat er een bruiloft gevierd zal worden

En dat Gilgamesj ‘het recht heeft om als eerste de bruid te ontmaagden.

Enkidoe ontsteekt hierop in grote woede over dit gebruik,

En die nacht klopt hij aan bij het paleis van  Gilgamesj

 

Q.20   foute lichtstand

Q.21   gedempte muziek

 

Kloppen en wachten

Naar achter wandelen.

Als Gilgamsj de deur openen, er is niemand.

Sanchez komt terug naar voor

Klopt op deur.

Gilgamsj opent de deur.

 

Enkidoe:
Is dit het Paleis van Gilgamesj?


Dienstbode:

Ja.

 

Enkidoe
Zou ik hem even kunnen spreken aub?

 

Dienstbode:

Momentje (deur toe)

 

Gilgamesj:

Ja!

 

Enkidoe

Dag meneer gilgamesj.

Ik daag je uit tot een gevecht!

 

 

Gilgamesj

Haja,

Zie dat hier, ik heb hem zelf tot hier gedragen.

Maar, het is goed vent, ik daag je uit om met mij te bosken in de boksring op de grote markt.

 

 

 

Q.22   deur toe / boks

 

BOKSWEDSTRIJD

 

Goedenavond goedenavond allemaal

Welkom hier live vanop de Grote Markt

waar Gilgamesj een onbekende uitdaagt o met hem te vechten.

 

Volgens de info die we hier binnenkrijgen is Enkidoe zijn naam.

Deze onbekende is een taaie voor Gilgamesj.

Ze vechten als stieren

Ze verdelen de gelijkheid van krachten

Enkidoe met een goeie linkse.

Vijf ronden en de stand is nog steeds nul nul.

Is deze onbekende voor Gilgamesj dan onklopbaar?

Ai ai Enkidoe dwing Gilgamesj bijna op de knietjes maar hij staat alweer recht.

Verliezen is voor Gilgamesj geen optie, de gevolgen voor zijn ego en die van de stad rampzalig.

Bij verlies van Gilgamesj mag de nieuweling Enkidoe vrezen voor zijn leven.

Maar wat gebeurt er nu?

Maar wat gebeurt er nu?

Gilgamesj streelt met zijn handen door het borsthaar van Enkidoe.

Enkidoe kust Gilgamesj op de mond.

Gilgamesj likt aan de tepels van Enkidoe, zakt door zijn knieeên ben begint hem te pijpen. Wat een lul, wat een lekkere lul die in de mond van Gilgamesj schuift.

Gilgamesj rimt op een zalig tempo de anus van Enkidoe.

Enkidoe wordt geil, smeekt om geneukt te worden.

Gilgamesj duwt zijn scepter in Enkidoe’s liefdestunnel,

En hij schuift heerlijk heen en weer.

Wat een genot Dames en Heren

Dat is overgave.

Gilgamesj slaakt triomfantelijke kreet!

Enkidoe spuit heerlijk zijn sperma in het rond.

Ze omhelzen elkaar.

Hun ogen vullen zich met tranen.

Ze geven elkaar de hand.

Wat een verrassend einde.

Gilgamesj en Enkidoe.

de twee rivalen sluiten vriendschap

arm in arm verlaten ze de arena.

 

 

 

 

 

Q.23   Choembaba song / 85 BPM

 

 

PUTAIN PUTAIN

 

Je ne suis pas une communiste

Je ne suis pas une cycliste

Je ne suis pas une footballiste

Je ne suis pas une catholique

Allez, allez, circulez

Avec ton cul de pédé

Putain putain, c'est vachement bien

Nous sommes quand même tous des européens

Putain putain, c'est vachement bien

Nous sommes quand même tous des européens

 

En als ik goesting heb om hier naakt te staan, dan doe ik da!

En als ik goesting heb om hier mij in klei in te smeren dan doe ik da

En als ik goesting heb om hier heel wild en zot te dansen dan doe ik da

Als ik goesting heb om heel groot te dansen dan doe ik da!

 

Putain putain, c'est vachement bien

Nous sommes quand même tous des européens

Putain putain, c'est vachement bien

Nous sommes quand même tous des européens

Ik triomfeer de kleinburgelijkheid

Ik triomfeer op/over de platvloersheid.

Ik triomfeer over mijn angst.

 

Putain putain, c'est vachement bien

Nous sommes quand même tous des européens

Putain putain, c'est vachement bien

Nous sommes quand même tous des européens

La la lalala la lalala lala lalalalala lalalalalalalala

 

Q.24   homo

Joos speelt live - doek in saxofoon

 

 

 

 

 

IK BEN HOMO

 

Ik ben homo.

 

Q.25   fontein aan

Q.26   fontein uit / MUZIEK AAN = 72BPM

 

BEGRAFENIS MEESTER EUGENE
 

Vorige week is Meester Eugene overleden.

Hij is deze ochtend begraven.

De kerk zat stampvol.

Familie, vrienden, collega’s en het bestuur

en alle leden van de West Vlaamse Meulebeekse Theatergroep ‘De Lachertjes’.

Eugene was ere-voorzitter en stichter van ‘De Lachertjes’.

Sarah, Bavo, Dennis, Angelo en Joost, de verraders

zaten bij de ‘De Lachertjes’.

Ik had mij apart gezet,

weg van die hypocrieten.

Iedereen was vol over de inzet en bevlogenheid van Meester Eugene.

Zijn jongste kleinkind van 7 jaar las een tekstjes voor:

‘Liefste Pepe, ik ga je missen’, schatig.

Boven de kist van Meester Eugene  ging Jezus.

Jezus die altijd opkwam voor een ander en vocht voor een betere wereld.

Ik keek rond en iedereen was aan het wenen, maar ik werd kwaad.

Meester Eugene kon dan wel zeggen dat Homo’s gestraft worden door God?

Maar wat vindt God daar zelf van eigenlijk?

Heeft iemand al eens zijn mening gevraagd?

Misschien was Eugene mis,

misschien was AIDS helemaal geen straf van God.

En nu dat Eugene onderweg is naar God,

was dit wel eens de moment om het te vragen.

dan zien we meteen wie gelijk heeft.

 

Ik ben rustig opgestaan.

Ik heb mij rustig  voor de kist van Eugene geknield.

En ik heb mijn moment gepakt.

 

 

 

 

 

 

 

 

COMING OUT NAAR GOD

 

KNOP

Q.26.5            gebed

 

 

God,

Ik weet het is lang geleden dat we elkaar nog gesproken hebben.

Maar ik moet iets zeggen.

En haal er misschien Mohamed, Allah en Jezus ook bij.

euhm…

Ik moet iets zeggen

Het gaat niet meer,

ik kan het wonderlijk gevoel in mezelf niet blijven onderdrukken.

Ik kan deze kracht niet beheersen,

en ik heb echt van alles geprobeerd

maar ik zal je moeten teleurstellen.

...

Ik ben homo

 

En Eugene hier zegt dat jij mijn hiervoor zal straffen.

 

(Voelen aan borstjes en ballen)

 

 

Maar als het voor u geen probleem is

dat ik homo ben

zou je mij dan nu een teken kunnen geven?

 

 

God?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

FINALE

Q.27   grid gaat omhoog /

Joos START met muziek

op Saxofoon

 

 

 

Wooow dank u God,

Dank u Jezus,

Dank u Allah, Mohamed.

FUCK YOU EUGENE!

En tegen die kleine van 7 jaar,

UW PEPE WAS MIS,

EN EEN FUCKING ARROGANTE GEFRUSTREERDE KLOOTZAK!

Dan ben ik het altaar opgesprongen!

En beginnen dansen.

Geroepen: It’s  OK to be Gay.

 

 

 

 

En als ik nu goesting heb om mijn kleren uit te doen, dan doe ik da:

Dan mijn kleren uitgedaan.

God vind het allemaal ok!

Ha!

 

En als ik hier nu in mijn bloten wil staan, wel dan doe ik da!

En als ik nu wil poepen met mannen, wel dan poep ik da!

 

 

Ze hebben mij daar van dat altaar gesleurd.

Maar ik heb mij niet laten doen!

Ondertussen zat de priester daar in zij  bijbel te bladeren,

ik die Bijbel uit zijn handen geslagen en gezegd:

Ge moet niet alles geloven wat in de boekjes staat.

En trouwens aan alle Islam Jongeren, ge moet niet alles geloven wat ze zeggen.

Volg je hart en verdeel de liefde.

Geef elkaar een hand.

Neem elkaar eens goed vast.

We gaan elkaar eens goedvastpakken

en een knuffel geven.

 

En als je je elkaar goed kent geef elkaar een kus.

Een kus op de wang,

een kus om de mond,

makt mij niet uit.

En we trekken allemaal ons kleren uit.

En wie wil mag zich insmeren met klei.

Dan kunnen we hier samen dansen en dansen.

 

Nee?

Love you!

 

Applaus! Staande ovatie!

 

You where a wundeful audience

Thank you.

 

 

KNOP

 

Q.28   black out (einde voorstelling)

 

Q.29   groetlicht

bottom of page